Železniční přechod mezi Dolní Poustevnou a Sebnitz se snad již začne stavět
Dolní Poustevna, Sebnitz • Vlakové spojení přerušené po druhé světové válce mezi Sebnitz a Dolní Poustevnou se konečně může zprovoznit. Německé dráhy (Deutsche Bahn) a dopravní svaz Horního Polabí (Oberelbe) podepsali smlouvu o výstavbě a financování zbývajících přibližně 600 metrů kolejí a potřebné infrastruktury. Tímto aktem byla odstraněna poslední překážka na cestě k obnově železničního přechodu mezi ČR a SRN. Jako první tuto zprávu přinesl Děčínský deník.
Politici i různé občanské aktivity na obou stranách hranice se snaží více než dvacet let o obnovu tohoto železničního spojení, které je důležité nejen pro region Šluknovského výběžku, ale i pro České a Saské Švýcarsko. Dolnopoustevenský starosta Miroslav Jemelka je přesvědčen, že nový vlakový přechod bude mít pozitivní dopad na rozvoj turistického ruchu v celém regionu. „Podle mne by mohl vlak projíždějící celou oblastí Českosaského Švýcarska k nám přilákat i poměrně velké množství turistů. A možná by to mohlo pomoci i zachránit trať z Mikulášovic přes Brtníky, která je nyní velmi ohrožená,“ je přesvědčen Jemelka.
I německá strana vidí v obnoveném spojení velký potenciál. Jak uvedl německý deník Sächsische Zeitung, rada města Hohnsteinu věří, že otevřením hraničního přechodu mezi Dolní Poustevnou a Sebnitz bude položen dobrý základ pro rozvoj cyklistické dopravy a cyklostezek v Sasku. Zvláště poté, co zde padl plán na vybudování silničního obchvatu kolem Hohnsteinu a na rozšíření dopravní infrastruktury včetně cyklostezek na trase Bad Schandau – Sebnitz – Hohnstein – Neustadt – Stolpen, jeví se obnovené železniční spojení jako velmi žádoucí.Pro české turisty bude jistě zajímavé spojení mezi Mikulášovicemi – Dolní Poustevnou – Sebnitz – Bad Schandau a Děčínem. Cesta, která dnes z Dolní Poustevny do Děčína trvá dvě a půl hodiny, by se tak zkrátila na 75 minut. Tuto zkratku ocení i studenti ze Šluknovska dojíždějící do Děčína do škol, nebo lidé, kteří sem míří za prací.
V tuto chvíli je financování výstavby železničního spojení zajištěno, a tak jen musí investor, tedy Deutsche Bahn, vypsat výběrové řízení na dodavatele stavby. Pokud vše půjde hladce, mohly by první vlaky projet mezi Sebnitz a Dolní Poustevnou již v roce 2014, a to při letní změně jízdního řádu.
Výstavba šesti set metrů kolejí, včetně infrastruktury, vyjde německou stranu na 2,8 milionu eur (70 milionů korun).
Chybějících 72 metrů kolejového svršku na české straně bylo za přibližně osmdesát milionů již opraveno.Železniční trať Rumburk – Dolní Poustevna, označená v jízdním řádu číslem 083, vede z Rumburku přes Mikulášovice do Dolní Poustevny. Trať byla zprovozněna postupně od Rumburku do Šluknova v roce 1873, v roce 1884 do Mikulášovic a v roce 1904 do Dolní Poustevny. V roce 1905 pokračovala trať do Sebnitz v Německu. Po II. světové válce byla trať přes hranice v důsledku poválečného vypořádání uzavřena a kolejový svršek v délce 72 metrů na českém území snesen.O obnovu železničního spojení usilují politici z obou stran hranice již od roku 1990. Nyní se zdá, že již bude dlouhému čekání konečně konec.
gdo