Rumburk.cz RN.Rumburk.cz VstupenkyRumburk.cz DKRumburk.cz SRAS.cz

Město varovalo obyvatele před nekalými praktikami vychytralých prodejců

Přistoupilo k tomu názorně a k varování využilo nedávno natočený dokumentární film režisérky Silvie Dymákové s příznačným názvem Šmejdi. Skoro hodinu a půl dlouhý dokument přišla zhlédnout asi stovka lidí. Promítalo se 20. 5. ve čtyřech časech a zadarmo.

Režisérka se snažila v záběrech svého dokumentu zachytit leckdy až odporné praktiky novodobých hyen, prodejců předražených výrobků. Ti často doslova uvrtají starší osoby do uzavření nevýhodné kupní smlouvy. Částky za vysavače, nádobí, masážní podložky nebo léčivá světla bijí kriticky smýšlejícího člověka do očí. Jenže prodejci moc dobře vědí o důvěřivosti starších lidí, vědí, jakou psychologii a strategii nasadit, jak člověka naprosto zmanipulovat a jak na jednom produktu vydělat i několikanásobek jeho hodnoty.

Ač minimálně jednou týdně vidíme v televizní reportáži plačícího seniora, který lituje, že vůbec na akci šel, něco „supervýhodného“ podepsal a najednou má na bedrech dluhy v řádu desítek tisíců korun, těch napálených stále přibývá. Tito prodejci se neštítí použít na takřka bezbranné lidi manipulaci, agresi, daleko nejdou ani pro ponižující slova. Senior se takovému nátlaku jen stěží ubrání, mladí kvůli své kritičnosti nejsou moc vítáni.

I z rumburských občanů mluví zkušenosti
Vlastně každý, kdo jim ihned nesedne na lep, je taková persona non grata, čili nežádoucí osoba. „Na jedné takové předváděcí akci jsem seděl vedle manželky, oni mi prozradili, že jejich sada nádobí stojí sedmdesát osm tisíc korun, ale že jsem vyhrál deset tisíc korun, které mi z toho odečtou, takže se mi to vyplatí. Když jsem prodejcům s úsměvem řekl, ať mou výhru předají někomu jinému, že o ni nemám zájem, od manželky mě odvedli, posadili mě ke stolku u dveří, asi abych ostatním neprozradil jejich strategii a abych je neodradil,“ říká jeden z obyvatel Rumburku. „Často to dělají tak, že před vás položí obálku, vy ji otevřete a tam se píše, že jste vyhrál X tisíc korun. Samozřejmě vám je nedají. Jen ji jakoby odečtou z ceny, která je stejně přemrštěná,“ dodává.

Co žene seniory do náruče těchto podvodníků
Podle psychologů a dalších odborníků z dokumentu vyplývá, že je to často
samota, zvědavost, důvěra. Snad každý z nás už někdy měl v poštovní schránce pozvánku na fantastický výlet na hrad, zámek či jinou zajímavost. Senioři se nadšeně vydávají na výlet. Nedělejte si ale iluze. Na pamětihodnost se nepodívají, dokud neudělají ten správný obchod. Tedy, pro prodejce správný. „Tak se stalo, že v ten den nikdo nic nekupoval, oni vymývali mozky ještě tehdy, když už jsme měli mít volno na prohlídku města. Nakonec jsme na procházku po Karlových Varech měli dvacet minut,“ přidává další zkušenost důchodce, kterého naštěstí předváděcí akce mentálně nesemlely.

V Rumburku se akce tohoto typu konat nebudou, tedy rozhodně ne v prostorách, které patří městu. V soukromých objektech to vyloučit nelze. Starosta Rumburku Jaroslav Trégr na velké koordinační poradě 17. 5. potvrdil, že ač jsou nabídky za pronájem od těchto firem velmi vysoké, nebude takové jednání s obyvateli Rumburku a okolních měst a obcí podporovat.

pem

Tisk Tisk | E-mail E-mail