Rumburk.cz RN.Rumburk.cz VstupenkyRumburk.cz DKRumburk.cz SRAS.cz

STŘÍPKY Z RUMBURSKÉ KRONIKY

Jaro ubíhá, s létem se blíží doba dovolených, doba úvah, kam se podívat, kam se rozjet za sluncem, exotikou, mořem. Cestuje se auty, letadly a autobusy, jen vlaky se poněkud opomíjejí, i když ty dnešní jsou pohodlné, rychlé, dobře se jimi jede. Ovšem buďme spravedliví. Dobře se cestovalo, zvláště pokud byly soupravy vybaveny spacími a jídelními vozy, i bývalými parními vlaky.

Vlaky mají dlouhou minulost. U nás první idea stavby železnice pro severní Čechy vznikla již v roce 1852. Ale teprve koncem léta 1864 uskutečnilo se konsorcium pro pozemkový majetek a průmysl. Za okres Rumburk se ho zúčastnili pánové Eysert a Fahrlich. Měli uloženo usilovat o vybudování dráhy pro severní Čechy. 6. října 1865 obdrželo konsorcium koncesi.

23. září 1866 se čtyřmi miliony vkladu rozhodlo o realizaci, 23. října 1866 začala stavba v úseku Bakov – Chřibská. Protože peníze nestačily, byly vydány obligace. Celkem za 18 499 950 zlatých.

23. října byla stavba zadána firmě Lana a Šebek. V dubnu 1867 byl proveden v Rumburku první výkop. Základ k nádražní budově v Rumburku byl položen v srpnu 1868. Vlaky na trase Rumburk – Bakov a Varnsdorf – Podmokly se rozjely 16. ledna 1869 a na trase Rumburk – Jiříkov – Ebersbach byl provoz zahájen 1. listopadu 1873. Do Šluknova se rozjel vlak roku 1873 (dle jiné informace roku 1874).

Takže, važme si našeho vlaku, má za sebou přes sto let činnosti. Ať cestujete kamkoliv a čímkoliv, přejeme šťastnou cestu, dovolenou bez starostí a se spoustou hezkých zážitků.  

zb

Tisk Tisk | E-mail E-mail