Rady a tipy pro rodiče dětí předškolního věku
Pokud jste rodiči dětí předškolního věku, jistě se potýkáte s tím, co už vaše dítě umí a v čem má stále ještě nedostatky. Přechod z mateřské školy do prvního stupně základního vzdělávání může být pro dítě velmi stresujícím momentem. Zásadní změnou je prostředí, na které byly děti zvyklé, dále denní program, učitelé, kamarádi, stejně tak dochází i k zvyšování nároků a požadavků na dítě. Aby vaše ratolest nebyla zbytečně vystavována doposud neznámým situacím a problémům, je dobré, když bude před nástupem
do první třídy dobře připravena. Každé dítě je samozřejmě originál a všem nemusí jít všechno stejně dobře, což je logické. Aby bylo dítě vedeno správným směrem, je velmi důležitá spolupráce rodičů a školy. Níže najdete jakési pomyslné desatero, kde jsou zmíněny jak výchovné, tak vzdělávací předpoklady. Zkuste si říci, co už vaše dítě nyní ovládá a na čem by mělo před vstupem do základní školy ještě zapracovat.
Dítě by mělo být dostatečně fyzicky a pohybově vyspělé, vědomě ovládat své tělo, být samostatné v sebeobsluze
např. hází a chytá míč, udrží rovnováhu na jedné noze, běhá, skáče, v běžném prostředí se pohybuje bezpečně
svlékne se, oblékne i obuje, zapne a rozepne zip i malé knoflíky, zaváže si tkaničky, nasadí si čepici, rukavice
je samostatné při jídle, používá správně příbor, nalije si nápoj, stoluje čistě, požívá ubrousek
zvládá samostatně osobní hygienu, používá kapesník, umí se vysmrkat, umyje a osuší si ruce, použije toaletní papír, použije splachovací zařízení, uklidí po sobě
zvládá drobné úklidové práce, posbírá a uklidí předměty a pomůcky na určené místo, připraví další pomůcky, srovná hračky
postará se o své věci a udržuje v nich pořádek
Dítě by mělo být relativně citově samostatné a schopné kontrolovat a řídit své chování
zvládá odloučení od rodičů
vystupuje samostatně, má svůj názor, vyjadřuje souhlas i nesouhlas
projevuje se jako emočně stálé, bez výrazných výkyvů v náladách
ovládá se a kontroluje, reaguje přiměřeně na drobný neúspěch, dovede odložit přání na pozdější dobu, dovede se přizpůsobit konkrétní činnosti či situaci
je si vědomé zodpovědnosti za své chování, dodržuje dohodnutá pravidla
Dítě by mělo zvládat přiměřené jazykové, řečové a komunikativní dovednosti
vyslovuje správně všechny hlásky (i sykavky, rotacismy, měkčení)
mluví ve větách, dovede vyprávět příběh, popsat situaci
mluví většinou gramaticky správně, užívá správně rodu, čísla, času, tvarů, slov, předložek aj.
rozumí většině slov a výrazů běžně užívaných v jeho prostředí
má přiměřenou slovní zásobu, umí pojmenovat většinu toho, čím je obklopeno
přirozeně a srozumitelně hovoří s dětmi i dospělými, vede rozhovor a respektuje jeho pravidla
pokouší se napsat hůlkovým písmem své jméno, označí si výkres značkou nebo písmenem
používá přirozeně neverbální komunikaci: gesta, mimiku, řeč těla, aj.
spolupracuje ve skupině
Dítě by mělo zvládat koordinaci ruky a oka, jemnou motoriku, pravolevou orientaci
je zručné při zacházení s předměty denní potřeby, hračkami, pomůckami a nástroji, pracuje se stavebnicemi, modeluje, stříhá, kreslí, maluje, skládá papír, vytrhává, nalepuje, správně otáčí listy v knize
zvládá činnosti s drobnějšími předměty: korálky, drobné stavební prvky
tužku drží správně, tj. dvěma prsty, třetí podložený, s uvolněným zápěstím
vede stopu tužky, tahy jsou při kreslení plynulé, obkresluje, vybarvuje, v kresbě přibývají detaily i vyjádření pohybu
umí napodobit základní geometrické obrazce, různé tvary, popřípadě písmena
rozlišuje pravou a levou stranu, pravou i levou ruku (může chybovat), řadí zpravidla prvky zleva doprava
používá pravou či levou ruku při kreslení či v jiných činnostech, kde se preference ruky uplatňuje (je zpravidla zřejmé, zda je dítě pravák či levák)
Dítě by mělo být schopné rozlišovat zrakové a sluchové vjemy
rozlišuje a porovnává podstatné znaky a vlastnosti předmětů (barvy, velikost, tvary, materiál, figuru a pozadí), nachází jejich společné a rozdílné znaky
složí slovo z několika slyšených slabik a obrázek z několika tvarů
rozlišuje zvuky běžných předmětů a akustických situací i zvuky jednoduchých hudebních nástrojů
rozpozná rozdíly mezi hláskami (měkké a tvrdé, krátké a dlouhé)
sluchově rozloží slovo na slabiky, vytleskává slabiky ve slově
najde rozdíly na dvou obrazcích, doplní detaily
rozlišuje jednoduché obrazné symboly a značky i jednoduché symboly a znaky s abstraktní podobou (písmena, číslice, základní dopravní značky, piktogramy)
postřehne změny ve svém okolí, na obrázku (co je nového, co chybí)
reaguje správně na světelné a akustické signály
Dítě by mělo zvládat jednoduché logické a myšlenkové operace a orientovat se v elementárních matematických pojmech
má představu o čísle (ukazuje na prstech či předmětech počet, počítá na prstech, umí počítat po jedné, chápe, že číslovka vyjadřuje počet)
orientuje se v elementárních počtech (vyjmenuje číselnou řadu a spočítá počet prvků minimálně v rozsahu do pěti – deseti)
porovnává počet dvou málopočetných souborů, tj. v rozsahu do pěti prvků (pozná rozdíl a určí o kolik je jeden větší či menší)
rozpozná základní geometrické tvary (kruh, čtverec, trojúhelník atd.)
rozlišuje a porovnává vlastnosti předmětů
třídí, seskupuje a přiřazuje předměty dle daného kritéria (korálky do skupin podle barvy, tvaru, velikosti)
¨přemýšlí, vede jednoduché úvahy, komentuje, co dělá („přemýšlí nahlas“)
chápe jednoduché vztahy a souvislosti, řeší jednoduché problémy a situace, slovní příklady, úlohy, hádanky, rébusy, labyrinty
rozumí časoprostorovým pojmům (např. nad, pod, dole, nahoře, uvnitř a vně, dříve, později, včera, dnes), pojmům označujícím velikost, hmotnost (např. dlouhý, krátký, malý, velký, těžký, lehký)
Dítě by mělo mít dostatečně rozvinutou záměrnou pozornost a schopnost záměrně si zapamatovat a vědomě se učit
soustředí pozornost na činnosti po určitou dobu (cca 10 – 15 min.)
„nechá“ se získat pro záměrné učení, dokáže se soustředit i na ty činnosti, které pro něj nejsou aktuálně zajímavé
záměrně si zapamatuje, co prožilo, vidělo, slyšelo, je schopno si toto po přiměřené době vybavit a reprodukovat, částečně i zhodnotit
pamatuje si říkadla, básničky, písničky
přijme úkol či povinnost, zadaným činnostem se věnuje soustředěně, neodbíhá k jiným, dokáže vyvinout úsilí a dokončit je
postupuje podle pokynů, pracuje samostatně
Dítě by mělo být přiměřeně sociálně samostatné a zároveň sociálně vnímavé, schopné soužití s vrstevníky ve skupině
uplatňuje základní společenská pravidla, umí pozdravit, požádat, poděkovat, omluvit se
navazuje kontakty s dítětem i dospělými, komunikuje s nimi zpravidla bez problémů, s dětmi, ke kterým pociťuje náklonnost, se kamarádí
nebojí se odloučit na určitou dobu od svých blízkých
je ve hře partnerem, vyhledává partnera pro hru, v zájmu hry se domlouvá, rozděluje a mění si role
zapojí se do práce ve skupině, při společných činnostech spolupracuje, přizpůsobuje se názorům a rozhodnutí skupiny
vyjednává a dohodne se, vyslovuje a obhajuje svůj názor
ve skupině (v rodině) dodržuje daná a pochopená pravidla, pokud jsou dány pokyny, je srozuměno se jimi řídit
k ostatním dětem se chová přátelsky, citlivě a ohleduplně (dělí se o hračky, pomůcky, pamlsky, rozdělí si úlohy, všímá si, co si druhý přeje)
je schopno brát ohled na druhé, dokáže se dohodnout, počkat, vystřídat se, pomoci mladším
Dítě by mělo vnímat kulturní podněty a projevovat tvořivost
pozorně poslouchá či sleduje se zájmem literární, filmové, dramatické či hudební představení
zaujme ho výstava obrázků, loutek, fotografií, návštěva zoologické či botanické zahrady, statku, farmy
je schopno se zúčastnit dětských kulturních programů, zábavných akcí, slavností, sportovních akcí
svoje zážitky komentuje, vypráví, co vidělo, slyšelo, dokáže říci, co bylo zajímavé, co jej zaujalo, co bylo správné, co ne
zajímá se o knihy, zná mnoho pohádek a příběhů, má své oblíbené hrdiny, zná celou řadu písní, básní a říkadel
zpívá jednoduché písně, rozlišuje a dodržuje rytmus (např. vytleskat, na bubínku)
vytváří, modeluje, kreslí, maluje, stříhá, lepí, vytrhává, sestavuje, vyrábí
hraje tvořivé a námětové hry (např. na školu, na rodinu, na cestování, na lékaře), dokáže hrát krátkou divadelní roli
Dítě by se mělo orientovat ve svém prostředí, v okolním světě i v praktickém životě
vyzná se ve svém prostředí, spolehlivě se orientuje v blízkém okolí (ví, kde bydlí, kam chodí do školky, kde jsou obchody, hřiště, kam se obrátit, když je v nouzi apod.)
zvládá běžné praktické činnosti a situace, s nimiž se pravidelně setkává (např. dovede vyřídit drobný vzkaz, nakoupit a zaplatit v obchodě, říci si o to, co potřebuje, ptá se na to, čemu nerozumí, umí telefonovat, dbá o pořádek a čistotu, samostatně se obslouží, zvládá drobné úklidové práce, je schopno se starat o rostliny či drobná domácí zvířata)
ví, jak se má chovat (např. doma, v mateřské škole, na veřejnosti, u lékaře, v divadle, v obchodě, na chodníku, na ulici, při setkání s cizími a neznámými lidmi) a snaží se to dodržovat
má poznatky ze světa přírody živé i neživé, lidí, kultury, techniky v rozsahu jeho praktických zkušeností (např. orientuje se v tělesném schématu, umí pojmenovat jeho části i některé orgány, rozlišuje pohlaví, ví, kdo jsou členové rodiny a čím se zabývají, rozlišuje různá povolání, pomůcky, nástroje, ví, k čemu jsou peníze, zná jména některých rostlin, stromů, zvířat a dalších živých tvorů, orientuje se v dopravních prostředcích, zná některé technické přístroje), rozumí běžným okolnostem, dějům, jevům, situacím, s nimiž se bezprostředně setkává (např. počasí a jeho změny, proměny ročních období, látky a jejich vlastnosti, cestování, životní prostředí a jeho ochrana, nakládání s odpady)
přiměřeným způsobem se zapojí do péče o potřebné
má poznatky o širším prostředí, např. o naší zemi (města, hory, řeky, jazyk, kultura), o existenci jiných zemí a národů, má nahodilé a útržkovité poznatky o rozmanitosti světa, jeho řádu (o světadílech, planetě Zemi, vesmíru)
chová se přiměřeně a bezpečně ve školním i domácím prostředí i na veřejnosti (na ulici, na hřišti, v obchodě, u lékaře), uvědomuje si možná nebezpečí (odhadne nebezpečnou situaci, je opatrné, neriskuje), zná a zpravidla dodržuje základní pravidla chování na ulici (dává pozor při přecházení, rozumí světelné signalizaci)
zná faktory poškozující zdraví (kouření)
uvědomuje si rizikové a nevhodné projevy chování, např. šikana, násilí
jap; MŠMT